a

6 drobností, ktoré vám pomôžu lepšie zvládať stres

zdroj: Pixabay

Problémy so spánkom, bolesť hlavy, podráždenosť, znížená, či naopak, zvýšená chuť do jedla. To všetko môžu byť príznaky toho, že ste pod príliš veľkým tlakom. Známy psychológ Robert Epstein dokonca zistil, že pocit šťastia vo veľkej miere závisí od toho, ako sa dokážeme vysporiadať so stresom. 

V pracovnom alebo študijnom kolotoči je niekedy veľmi ťažké nájsť si čas na oddych. Šéf by asi nepochopil, keby ste si uprostred porady odbehli na hodinu jogy. Proti stresu sa však dá bojovať aj drobnosťami, ktoré nemusia zabrať veľa času, ale účinok pocítite okamžite.

 

Prinášame vám 6 typov, vďaka ktorým už stres nebude pre vás takým veľkým postrachom:

 

1. Zdôverte sa so svojím stresom priateľom

Nájdite si bútľavú vŕbu, ktorá si vás vypočuje. Už len to, že pomenujete veci, ktoré vás stresujú, pomôže. Dokazuje to štúdia z roku 2000, ktorej sa zúčastnilo 256 študentov vysokých škôl. Tí žiaci, ktorí sa niekomu zdôverili so svojimi obavami, dokázali neskôr lepšie čeliť samotnej skúške.

zdroj: Unsplash / Rosie Fraser

2. Venujte sa maľovaniu

Podľa psychologičky Glorie Martínes Ayala maľovanie stimuluje dve rôzne časti nášho mozgu. Keď sa snažíme čo najlepšie vystihnúť tvar objektu, využívame logické myslenie. Keď sa snažíme doladiť farby, využívame našu kreativitu. Snaha o koordináciu rôznych častí mozgu utlmuje aktivitu amygdaly – súčasti, ktorá uchováva emočné zážitky a výrazne ovplyvňuje naše správanie pri stresových situáciách. Zároveň napomáha aj regulovať naše citové výkyvy.



3. Doprajte si rýchlu prechádzku, najlepšie v prírode

Určite aj z vlastných skúseností viete, že najlepším spôsobom ako prekonať stres je fyzická aktivita. Dokazujú to aj vedecké štúdie. Dobrou správou je, že na odbúranie stresu nepotrebujete navštíviť posilňovňu, dokonale postačí rýchla prechádzka počas obedňajšej pauzy. Ak sa rozhodnete realizovať svoju prechádzku v lone prírody, pomôžete svojej psychike ešte viac. Štúdie z Japonska a Kórei dokázali, že čas strávený v lese potláča stres a znižuje krvný tlak.

zdroj: Unsplash / Sebastian Pociecha

4. Jedzte čučoriedky, morčacie mäso a tmavú čokoládu

To, čo jete, má dokázateľný vplyv na vašu náladu. Čučoriedky podporujú tvorbu bielych krviniek, ktoré posilňujú našu imunitu, a tým aj pomáhajú lepšie zvládať stres. Bobuľové ovocie vo všeobecnosti obsahuje antioxidanty, ktoré zvyšujú obranyschopnosť nášho tela, bojujú proti voľným radikálom, a tým pomáhajú nášmu telu lepšie čeliť tlaku. Avokádo, tmavá čokoláda, ale aj morčacie mäso takisto potláčajú pocit stresu.

5. Doprajte si čiernu kávu, ale neprežeňte to

Nadmerné množstvo kofeínu môže zvýšiť pocity podráždenosti a úzkosti, avšak primerané množstvo môže naopak zlepšiť vašu náladu tým, že stimuluje tvorbu dopamínu.



V roku 2005 prebehol vedecký pokus na myšiach. Jednej skupine podali vedci kofeín, druhá skupina dostala iba vodu. Potom vedci obe skupiny vystavili stresovým situáciám tak, že ich oblievali studenou vodou a nakláňali im klietky. Myši nadopované kofeínom zvládli stres neporovnateľne lepšie. Vedci predpokladajú, že je to tým, že kofeín blokuje receptory, ktoré spôsobujú stresovú reakciu.

zdroj: Unsplash / Ben Kolde

6. Urobte si plán

Psychológ Robert Epstein tvrdí, že so stresom treba bojovať skôr, než vôbec vznikne. Kúpte si kalendár a poctivo si naplánujte celý deň, týždeň a pokojne aj život. Vyhnete sa tak neznámym, a tým aj stresujúcim situáciám.

Zdroj: thisisinsider.com