O zákaze reklamných papierových letákov premýšľa aj český minister poľnohospodárstva Miroslav Toman, ktorý túto skutočnosť spomenul v Českej televízii. O svojom návrhu rokuje so Zväzom obchodného a cestovného ruchu.
Podľa Tomana nie sú papierové letáky pre reťazce ekonomické. Okrem iného, zaťažujú životné prostredie. Podľa spoločnosti Fresh Revolution sa na jedného obyvateľa v Čechách vytlačí približne 400 kusov letákov. Spolu to znamená asi 4 miliardy výtlačkov.
Oponujú mu však marketingoví experti. Robert Němec pre portál Lidovky.cz tvrdí, že zrušenie papierových letákov by mohlo mať vplyv na supermarkety práve cez pokles ich tržieb. A nielen tie by boli ochudobnené. Němec poukazuje aj na to, že bez reklamných letákov by hlavne starší ľudia bez prístupu na internet nemali svoj každodenný rituál, pretože pre niektorých je čítanie letákov a vyhľadávanie akcií náplňou, či zmyslom ich života. Obchodným reťazcom akciové letáky prinášajú podľa výskumov približne 20 – 50 % zákazníkov.
Letáky nie sú jediný „vylepšovák“, o ktorom minister so zväzom diskutuje. Uvažuje sa aj o dlhodobejších zmluvách pre dodávateľov od obchodných reťazcov, či o zákaze predaja potravín za podnákladové ceny. Je dôležité definovať aj to, čo zľavová akcia vlastne znamená. Dnes nie je výnimkou, že niektoré potraviny sú v akcii aj 10 a viac mesiacov v roku.
Rušiť zľavovú akciu minister nechce, chce jednoducho zrušiť iba akciové letáky. Akcia totižto zabezpečuje najmä nárazovo vysoký nákup zľavnených tovarov. Najpredávanejšie tovary kupované v akcii v Čechách sú vajcia a maslo. Za zníženú cenu sa predajú v 80 %.
Najväčšiu úľavu zo zákazu tlačenia akciových letákov by mali lesy, pretože mnoho spotrebiteľov hádže letáky rovno do koša. Lepším prípadom by bolo do toho separovaného, no nie vždy je to tak.
Zdroj: aktualne.cz, hlavnespravy.sk