a

Nočná mora každého zlého spáča. Čo robiť, ak sa zobudíte uprostred noci?

Zdroj: Pexels

Určite sa to stalo už aj vám. Zobudili ste sa uprostred noci čulí ako rybička. Do svitania zostávalo ešte niekoľko hodín, vy ste však už napriek všetkej snahe nedokázali zaspať. V horšom prípade ste ostali hore celú noc, v tom lepšom ste prišli len o niekoľko hodín kvalitného spánku.

Tento typ nespavosti je celkom bežný. Dokonca sa u ľudí vyskytuje častejšie než neschopnosť večer zaspať. Odborníci na spánok sa už dlhodobo snažia nájsť ten najlepší spôsob, ako sa s týmto nočným dobrodružstvom vysporiadať.

Viete teda, čo treba urobiť, ak sa zobudíte uprostred noci?

Nič.

Áno, presne toto odporúčajú experti. Ako uvádza britský denník The Independent, snaha dohnať spánkový deficit drobným zdriemnutím počas dňa môže ešte viac narušiť vašu spánkovú rutinu.

„Nevyspávajte, nezdriemnite si, nechoďte skôr do postele a všetko bude v poriadku,“ hovorí Michael Perlis, vedúci katedry spánkovej medicíny na Univerzite v Pennsylvánii. Dokonca odporúča posilniť sa kávou, aby ste vydržali až do večera a opäť nabehli na svoju bežnú rutinu.



Ak však budík ukazuje 3 hodiny ráno a vy chcete silou mocou opäť zaspať, môžete vyskúšať nasledovné metódy:

Vyhnite sa svetlu

Svetlo je najväčším nepriateľom spánku. Znižuje hladinu hormónu – melatonínu, ktorý riadi náš spánkový cyklus. Takže, zatiahnite závesy a na záchode si nainštalujte len to najnutnejšie osvetlenie.

Neprehadzujte sa v posteli

Keď ste už raz hore, zmierte sa s tým. Neostávajte v posteli, skúste robiť niečo uvoľňujúce. Odporúča sa štrikovanie, prípadne lúštenie krížoviek. Vyhnite sa však telefónu a televízii. 

Ak predsa len chcete pozerať televíziu, nasaďte si slnečné okuliare

Znie to celkom vtipne, ale skutočne to pomáha. Sadnite si od televízie dostatočne ďaleko a nasaďte si okuliare.

Nejedzte

A nielen preto, že nočné vyjedanie chladničky sa prejaví na vašej váhe. Vaše telo si zvykne, že ak sa v noci prebudí, dostane odmenu v podobe nejakej maškrty. A preto vás začne budiť každú noc.

Nekontrolujte hodinky

Matematika do postele nepatrí. Výnimkou je len počítanie ovečiek. Ak sa budete stále pozerať na hodinky a rátať, koľko času vám ostáva do zvonenia budíka, zbytočne sa vystresujete. Nepokojná myseľ sa nedokáže uvoľniť a vy určite nezaspíte.

Zdroj: indy100.com