Pozrite sa na obrázok, čo vidíte? Kým niektorí si ihneď všimnú dve kačky vedľa seba, iní tam môžu vidieť dvoch králikov. Alebo je možné, že ste si všimli jedného králika a jednu kačku. Alebo dokonca kačku, ktorá sa chystá zjesť králika. Tak, aká je teda správna odpoveď? O čom vypovedá tento optický klam?
Ak ste si niektoré z týchto vecí nevšimli na prvý pohľad, vôbec to nevadí. Štúdia preukázala, že nie všetci vidíme všetko úplne rovnako. Kyle Mathewson, neurovedec a autor predmetnej štúdie, tvrdí, že náš mozog má problém s interpretáciou obrázkov bez kontextu, takže sa pravdepodobne bude snažiť zamerať na to, čo si všimne ako prvé.
Kontext je veľmi dôležitý
Ako však uvádza portál medicalxpress.com, štúdia vyzdvihla dôležitosť samotného kontextu. Znamená to, že dokážeme kontrolovať to, čo vidíme, len na základe jednej alebo dvoch informácii. Možno ste tam na začiatku videli iba králikov. Potom ste si však prečítali, že na obrázku by ste mohli nájsť aj kačku. A zrazu ju vidíte. Vidíte niečo, čo ste dovtedy nevideli, a to len vďaka jednej informácii, ktorá vám zapadla do kontextu.
Výskumníci sa rozhodli položiť aj inú otázku. Namiesto „čo vidíte na obrázku?“ sa ľudí pýtali „vidíte na obrázku zajaca alebo kačku?“ Táto otázka však nemala žiadny účinok. Dôvod? Otázka nevysvetľuje čo je čo.
Štúdia jasne poukazuje aj na to, že by sme mali byť pozorní vo vzťahu k tomu, čomu veríme. Veľakrát si v novinách alebo na internete pozrieme nejaký obrázok, či prečítame len nadpis a potom si z toho vyvodzujeme vlastné závery, ktoré však vôbec nemusia byť pravdivé.
Nakoľko ste kreatívni?
Vráťme sa však ešte naspäť k vyššie spomenutému obrázku. Ako uvádza portál indy100.com, daný obrázok bol u ľudí využitý na meranie úrovne kreativity. V rámci testu dostali účastníci určité predmety, ktoré sa využívajú na báze každodennosti. Následne boli vyzvaní, aby uviedli čo najviac možností ich použitia, ktoré ich napadnú v časovom intervale dvoch minút.
Týmto ľuďom následne ukázali obrázok králika / kačice, pričom sa ich opýtali, čo vidia, respektíve či sú schopní vidieť obe zvieratá. Dôležité pri hodnotení úrovne kreativity pritom bolo to, ako rýchlo dokázali respondenti „prepínať“ medzi dvoma fotografiami. Tí, ktorým sa to darilo rýchlo, boli spravidla aj tí, ktorí dokázali nájsť v priemere ďalšie tri využitia predmetov každodenného použitia.
Výsledky štúdie teda naznačujú, že čím rýchlejšie dokážete medzi obrázkami „prepínať“, tým ste kreatívnejší. Len si niekedy dajte pozor, aby ste neboli až „príliš kreatívni“ a nevyvodili záver, ktorý má od reality na míle ďaleko.
Zdroj: medicalxpress.com, indy100.com
Zdroj titulnej fotografie: Pinterest