Riadiaca jednotka motora (ECU – Engine Control Unit) patrí k jednej z najdôležitejších častí moderných automobilov, pretože zabezpečuje zásadnú úlohu pri riadení ich motora. Žiaľ, aj napriek technologickému pokroku a vyspelej dobe, sa ani riadiacej jednotke motora nevyhýbajú zlyhania a poruchy.
Eliminovať ale riziko nehody a vzniku škodovej udalosti môžete tým, že budete o tejto časti auta vedieť všetko dôležité a dokážete možné náznaky blížiacej sa poruchy včas odhaliť a napraviť.
Prečo je dobrý stav riadiacej jednotky dôležitý?
Ako napovedá samotný názov, riadiaca jednotka, riadi beh motora alebo iných systémov vozidla. Ide teda o akýsi riadiaci počítač, ktorý zaisťuje napríklad chod škrtiacej klapky, moment zapaľovania a tlak v turbe.
Na základe údajov, ktoré riadiaca jednotka prijíma z rôznych snímačov, sa tieto informácie spracovávajú v takzvanom referenčnom poli ECU. Riadiaca jednotka potom premieňa tieto údaje na akciu, a to na ovládanie akčných členov. ECU musí spracovávať informácie z často viac ako stovky rôznych senzorov, kontroluje aj informácie o vonkajšej teplote, polohe plynového pedálu atď.
Aj na moderný stroj toho ale môže byť pri veľkom preťažení automobilu pomerne veľa, preto môže niekedy svoju službu vypovedať. Venovať dôležitej riadiacej jednotke motora svoju pozornosť a z času na čas ju prekontrolovať alebo opraviť má preto zmysel!
Ako zistíte, že je riadiaca jednotka chybná?
Existuje množstvo príznakov, pomocou ktorých možno identifikovať defekt systému. Medzi najčastejšie varovné signály patria kontrolka na palubnej doske, trasenie auta a podozrivý chod i zvuk motora môže naznačovať problémy s ECU tiež.
Vaše pocity však nie sú dobrým argumentom na samovoľný zásah do systému. Na tento účel bude potrebné auto diagnostikovať v dielni, okrem iného, vykonaním skúšobnej jazdy a prezeraním aktuálnych údajov.
Čítanie chybových kódov môže poskytnúť ďalšie podrobné informácie o poruche, pretože niektoré chybové kódy sa často nachádzajú v kombinácii s určitou riadiacou jednotkou motora. Ak máte preto podozrenie, že to nevyhnutná riadiaca jednotka ABS vo vašom aute pomaly vzdáva, neváhajte navštíviť najbližší autoservis.
Príčiny chybnej riadiacej jednotky motora
Všetky vyššie uvedené príznaky majú samozrejme spúšťač, ktorý defekt spôsobuje. Tieto príčiny môžu byť pre každú ECU veľmi odlišné. Jednou z hlavných príčin je najčastejšie skrat v kabeláži alebo v komponentoch, ktoré môžu spôsobiť ich vyhorenie. Tento skrat je často spôsobený vonkajšími vplyvmi, napríklad zlým štartom auta. Dôvodom je, že mnohé ovládače motora sú pomerne citlivé.
Ďalšou častou príčinou sú vibrácie, ktoré musia riadiace jednotky motora alebo ABS znášať v priebehu času. Citlivá elektronika namontovaná na obvodovej doske je často namontovaná v pevnom kryte, aby chránila súčiastku. Avšak v priebehu rokov môžu vibrácie, ktoré musí diel znášať, stále spôsobiť jeho zlyhanie. To potom zapríčiní poruchu spojovacích vodičov (alebo spojovacích vodičov) v riadiacej jednotke.
Treťou častou príčinou sú škody spôsobené teplotnými vplyvmi. Najmä v lete, keď teplota pod kapotou stúpa do veľkých výšok, majú riadiace jednotky veľmi ťažké časy. Dôležitú úlohu pri tom zohráva miesto, kde je riadiaca jednotka namontovaná.
Ak preto máte z týchto alebo iných rôznych dôvodov chybnú riadiacu jednotku, ktorú by ste chceli obnoviť za minimálne náklady, môžete si ju nechať u skúsených odborníkov repasovať a opraviť.
Zdroj obrázka:Fotografie BigPixel/Shutterstock.com