Aktuálne

Life is beautiful

“Nedopusť, aby ti včerajšok, zabral väčšinu dneška” – Will Rogers

Nájdeš nás aj tu

Technika „Pomodoro“: Čo znamená a prečo by ste ju mali začať používať aj vy?

Reklama

Ako uvádza portál lifehack.org, s touto metódou časového rozdelenia práce prišiel Talian Francesco Cirillo ešte v 90. rokoch. „Pomodoro“ technika dokáže veľmi zaujímavým a jednoduchým spôsobom zvýšiť vašu produktivitu.


Asi najhorším zabijakom produktivity je naša neschopnosť udržať sústredenosť počas celej pracovnej doby. V práci nás vyrušuje množstvo vonkajších, ale aj vnútorných faktorov. Aj vy namiesto práce neustále kontrolujete telefón, surfujete po internete alebo vediete nekonečné rozhovory s kolegami? Ak ste odpovedali kladne, táto metóda vám môže pomôcť zvýšiť vašu produktivitu.

Čo je to vlastne „Pomodoro“ technika?

Názov pochádza z minútky na varenie v tvare paradajky, s ktorou si Francesco Cirillo meral čas počas svojho štúdia na univerzite. Princípom tejto metódy je práca v 25 – minútových intervaloch, ktoré si meriate kuchynskou minútkou, budíkom alebo telefónom. Po 25 minútach práce máte nárok na 5 -minútový oddych. Po tom, ako odpracujete celé 4 intervaly, môžete si dopriať dlhší oddych. Spravidla 15 až 30 – minútový.

Reklama

Zdroj: Unsplash / Elvis Bekmanis

Táto metóda vás núti, aby ste počas 25 minút ostali plnohodnotne sústredení na prácu, no zároveň vám presne určuje čas na regeneráciu mysle, ktorý je takisto veľmi potrebný.

Presný postup je nasledovný:

1. Zvoľte si úlohu. Pamätajte, že musíte byť sústredení len na jednu jedinú vec.

2. Nastavte si časovač na 25 minút. Najjednoduchšie bude použiť telefón, ale ak sa chcete priblížiť Francescovi Cirillovi, pokojne si zožeňte kuchynskú minútku v tvare paradajky. Dôležité je, aby váš budík vydával po uplynutí času nejaký zvuk.

3. Pracujete na svojej úlohe. Počas 25 minút sa nenechajte nikým a ničím vyrušovať, sústreďte sa len na svoj cieľ.

4. Keď ubehne 25 minút, prestaňte pracovať. Na papier si nakreslite malú paradajku. Pre umelecky menej nadaných postačí aj krížik.

5. Doprajte si krátky oddych. Dajte si však pozor, aby netrval dlhšie než 5 minút.

6. Keď sa na vašom papieri objavia 4 paradajky, doprajte si dlhší oddych. Mali by ste si dopriať 15 až 30 minút na vyčistenie hlavy. Následne si opäť nastavte budík a začnite od začiatku, až kým sa vaša pracovná doba neskončí.

Prečo je táto metóda úspešná?

Táto metóda je vhodná najmä pre ľudí, ktorí pracujú duševne a aj v práci sú pánmi svojho času. Ak pracujete z domu, podnikáte, alebo sa učíte na skúšky, táto metóda je pre vás ako stvorená. Dokážete sa vďaka nej pri plnení úlohy sústrediť na 100 %.

Ak ju budete opakovať znova a znova, vaša schopnosť zamerať sa na problém sa bude zlepšovať. Vďaka meraniu času budete schopní lepšie odhadnúť, ako dlho vám bude trvať, kým splníte jednotlivé úlohy. Už nikdy sa vám nestane, že si na trojhodinovú prácu vyhradíte len hodinu a pol. Takisto budete vedieť lepšie oceniť svoj čas a vypýtať si za svoju prácu adekvátnu odmenu. A napokon, vďaka pravidelným prestávkam nebudete cítiť únavu.

Čo môžete robiť počas prestávok?

Tento bod je, samozrejme, len vo vašej réžii. Ak však chcete ešte o kúsok zvýšiť vašu produktivitu, skúste sa počas prestávky napiť vody. Podľa istej štúdie, ktorú zverejnila Univerzita v East London, pravidelné pitie vody zvyšuje produktivitu až o 14 %.

Zdroj: Unsplash

Ďalšou možnosťou je pohyb. Skúste sa prejsť alebo si len trochu ponaťahovať telo. Odoženiete tým únavu. Ak máte možnosť nadýchať sa čerstvého vzduchu, rozhodne choďte do toho. Ale cigaretku radšej nechajte vo vrecku. Ak chcete byť aj počas oddychu užitoční, môžete sa pustiť do drobných upratovacích prác. Umyte riady, vyneste kôš alebo si skontrolujte emaily či telefón.

Ak teda chcete ostať sústredení a naplno sa venovať svojej práci, túto metódu rozhodne odporúčame vyskúšať.

Zdroj: lifehack.org

Reklama
Reklama
You don't have permission to register