Aktuálne

Life is beautiful

“Nedopusť, aby ti včerajšok, zabral väčšinu dneška” – Will Rogers

Nájdeš nás aj tu

Voda to prekvapivo nie je: Viete, ktorý nápoj je najlepší pre hydratáciu nášho organizmu?

Reklama

Dospelý človek by mal denne vypiť minimálne tri litre vody. Samozrejme, všetko to závisí aj od jeho individuálneho výkonu, váhy či zdravia. Tekutiny posilňujú imunitný systém, zvyšujú výkon človeka a sú neoddeliteľnou súčasťou života. Nedostatočný príjem vody vedie k dehydratácii organizmu, čo môže spôsobiť problém s viacerými funkciami nášho tela. Aké nápoje sú však tie najvhodnejšie na hydratáciu organizmu?


Ako informovala spoločnosť CNN, podľa štúdie, uskutočnenej na škótskej univerzite St. Andrews, to však nie je voda, ktorá zabezpečí najlepšiu hydratáciu. Vedci porovnávali účinky niekoľkých rôznych nápojov a zistili, že hoci je voda vhodná pre rýchlu hydratáciu, z dlhodobejšieho hľadiska je lepší nápoj s troškou cukru, bielkovín či tuku.

Kvalitnú hydratáciu zabezpečí mlieko

Ako uviedol autor štúdie Ronald Maughan, tento záver súvisí s tým, ako naše telo reaguje na nápoje. Jedným z faktorov je objem daného nápoja. Čím viac totiž človek pije, tým rýchlejšie sa nápoj dostáva zo žalúdka a vstrebáva sa následne do krvného obehu, čím nás môže hydratovať.

Reklama

Ďalším faktorom, ovplyvňujúcim dostatočnú hydratáciu organizmu, je výživové zloženie nápojov. Vedci napríklad zistili, že mlieko dokáže viac hydratovať ako čistá voda. Obsahuje cukrovú laktózu, určité druhy bielkovín a tukov, čo spomaľuje vyprázdňovanie tekutín zo žalúdka a zabezpečuje udržanie dostatku tekutín v tele po dlhšiu dobu.

Mlieko obsahuje hlavne sodík, ktorý pôsobí ako špongia, čím udržiava v tele tekutiny a má za následok menšiu produkciu moču. To isté platí aj pre orálne rehydratačné roztoky, ktoré sa používajú pri liečbe hnačky.

Podľa slov Mellissy Majumdar, dietetičky a hovorkyne Akadémie výživy a dietetiky, práve sodík a draslík prispievajú k lepšej hydratácii. Kalórie v nápojoch zase vedú k pomalšiemu uvoľňovaniu moču.

Ako sú na tom sladené nápoje, alkohol či káva?

Nápoje s vyšším obsahom cukru, ako džúsy či kola, môžu ostať v žalúdku trochu dlhšiu dobu a vyprázdňovať sa pomalšie ako čistá voda, no proces osmózy vtiahne vodu z tela do tenkého čreva. Tu sa následne rozriedia cukry, ktoré tieto nápoje obsahujú, a to, čo sa nachádza v čreve, je už technicky mimo nášho tela.

Pokiaľ ide o alkoholické nápoje, hydratácia záleží od celkového objemu daného nápoja. Podľa Maughana teda silné alkoholické nápoje dehydratujú, zatiaľ čo zriedené alkoholické nápoje nie.

Ako ďalej uviedla spoločnosť CNN, pri káve to zase závisí od množstva kofeínu. Konzumácia približne 300 mg kofeínu, t. j. 3 – 4 šálky kávy, môže spôsobovať stratu prebytočných tekutín v tele. Tolerancia kofeínu je však u každého jedinca rôzna. Ak však chcete predísť dehydratácii, kompenzujte to pridaním jednej alebo dvoch lyžíc mlieka do kávy.

Aj napriek týmto zisteniam však dietetička Majumdar tvrdí, že ak si máme pre hydratáciu vybrať medzi vodou a sladeným nápojom, určite si treba vybrať vodu. Koniec koncov, naše obličky a pečeň sú závislé práve od vody.

Hovorí sa, že ak máte smäd, vaše telo vám to povie. No nezabúdajte na to, že ak pijete až vtedy, keď ste smädní, je to už príliš neskoro, keďže rovnováha vášho tela je už dávno narušená. Takže, pokúste sa piť dostatok tekutín bez toho, aby vaše telo začalo trpieť pocitmi dehydratácie.

Zdroj: academic.oup.com, cnn.com / cnn.com

Reklama
Reklama
You don't have permission to register