Internet je plný infografík a príspevkov, ktoré vysvetľujú psychologické asociácie rôznych farieb, a tým pomáhajú ľuďom a značkám vybrať perfektný odtieň pre svoj produkt, logo alebo obývaciu stenu. Treba si však dávať pozor – hoci je farebné spektrum všade rovnaké, pocity a asociácie spojené s farbami sú od kultúry po kultúru rôzne.


Život žltej farby

Vezmime si napríklad žltú farbu. Väčšina z nás si ju okamžite spája so slnkom, jarou, školskými autobusmi či šťastnými smajlíkmi. Je to veselá, optimistická a energizujúca farba. Ak však žijete v žltej obývačke, s cieľom zdvihnúť náladu vašich hostí, môžete sa dostať do problémov, ak ku vám zavíta napríklad človek čínskeho alebo francúzskeho pôvodu.

Vo Francúzsku totiž žltá farba znamená žiarlivosť, zradu, slabosť a rozpor. V 10. storočí napríklad Francúzi maľovali dvere zradcov a zločincov nažlto. V Číne je zase spojená s pornografiou. Keď sa v diskusii v akomkoľvek type publikácie alebo média použije čínsky termín „žltý obrázok“ alebo „žltá kniha“, odkazuje sa tak na pornografické obrázky a webové stránky.

Zdroj: Unsplash

Medzitým si návštevníci z mnohých častí Afriky alebo Thajska môžu myslieť, že ste trochu okázalí. Žltá  farba je v týchto regiónoch spojená s ľuďmi privilegovanými, s modrou krvou alebo s vysokými hodnosťami.

Dúhové rozdiely

Problém s určením správneho významu farby presahuje ešte ďalej, ako len za jednu farbu. Väčšina odtieňov má rôzne asociácie v rôznych častiach sveta.

Tu je aspoň čiastočný zoznam (podrobnejší rozbor nájdete TU):

Fialová: Na západe je vo všeobecnosti spojená so spiritualitou a privilegovanými ľuďmi, no v Brazílii a Thajsku je farbou smútku.

Biela: Každý, kto bol niekedy na svadbe, vám môže povedať, že biela je tradične spájaná s čistotou. Avšak v Číne, v Kórei a niektorých ďalších ázijských krajinách biela predstavuje smrť, smútok a smolu. Práve preto sa nosí tradične na pohreboch.

Čierna: Američania a Európania majú tendenciu vidieť čiernu ako sofistikovanú alebo ponurú, ale v Afrike je farba vo všeobecnosti spojená so zrelosťou a mužnosťou.

Modrá: Tradične chlapčenská farba na Západe a v Európe, no v Číne je spojená so ženskosťou.

Zdroj: Unsplash

Ružová: V Amerike či v Európe najpravdepodobnejšie uvidíte ružovú farbu na dievčatku alebo značke obchodu so sladkými koláčikmi. V Latinskej Amerike sú ňou väčšinou namaľované budovy, a preto je spojená s architektúrou. Avšak Čína túto farbu ani nepoznala, kým ju do krajiny nepriniesol vplyv zo západu. Stále sa nazýva však „cudzou farbou“.

Dá sa povedať, že diverzita významov farieb vo svete ukazuje krásnu rozmanitosť kultúr a človeka. Avšak zatiaľ čo sú tieto odlišnosti pre nás zaujímavým obohatením, pre dizajnérov a obchodníkov môžu byť takéto rozdiely hotovým peklom. Napríklad, firma Pepsi zaznamenala v 50. rokoch pokles predajov v juhovýchodnej Ázii, keď zmenila farbu svojich chladiarenských boxov z tmavej farby na ľadovú modrú, čo v niektorých častiach regiónu súvisí so smrťou. Rovnako spoločnosť EuroDisney musela stiahnuť svoju fialovú značku, pretože mnohí veriaci si túto farbu spájali skôr s ukrižovaním, ako dňom plným zábavy.

Ak teda dúfate, že vyjadríte výberom farby určitú myšlienku (či už osobnú alebo komerčnú), verte, že vaša paleta farieb pravdepodobne nebude znamenať rovnaký impulz pre ľudí z iných častí sveta – budete musieť zohľadniť to, že nie všetko je niekedy tak, ako sa zdá.

Zdroj: curiosity.com 

Zdroj titulnej fotografie: Unsplash

Naspäť hore
You don't have permission to register