a

ZSSK investovala do redizajnu svojich vozňov. Inšpirovala sa pritom slovenskou kultúrou

zdroj: slovakrail.sk

Železničná spoločnosť Slovensko priznala, že do vozňov na diaľkových tratiach neinvestovala od roku 2010. Rozhodla sa to však napraviť a do obnovy vozového parku chce investovať v priebehu 3 rokov takmer 106 miliónov EUR (bez DPH). 

Už od tohto leta sa môžu cestujúci na tratiach Bratislava – KošiceŽilina – Praha voziť komfortnejšie v moderných vozňoch. ZSSK chce do roku 2021 pasažierom celkovo poskytnúť 35 nových a 50 modernizovaných vagónov, v ktorých nebude chýbať wifi pripojenie či displej zobrazujúci aktuálnu obsadenosť sedadiel. Svetlejšie a krajšie vozne budú mať vyšší počet sedadiel, klimatizáciu a moderné toalety.

zdroj: slovakrail.sk

Zastaraný dizajn súčasných vagónov nahrádza vzhľad inšpirovaný slovenskou kultúrou. Charakteristickou črtou vozňov sú čičmanské motívy na poťahoch sedadiel. Barové línie v jedálenských vozňoch sú inšpirované Dunajom. Vagóny, navrhnuté medzinárodnou spoločnosťou Aufeer Design, poskytujú vzhľad aký nenájdeme na žiadnej inej železnici na svete.

Generálny riaditeľ ZSSK , Filip Hlubocký, uviedol, že cieľom ZSSK je okrem vyššej kvality a lepších služieb motivovať cestujúcich, aby častejšie namiesto osobných aut využívali vlakovú dopravu. Preto by dizajnové novinky nemali ovplyvniť cenu cestovných lístkov.

Zároveň je modernizácia reakciou na situáciu v susedných štátoch. V Rakúsku sa má uskutočniť rekonštrukcia trate vedúcej z Viedne do Bratislavy cez Marchegg. Rekonštrukcia čaká aj českú trať z Prahy cez Brno k slovenským hraniciam. Na oboch tratiach budú vlaky jazdiť 200 kilometrovou rýchlosťou. Nové vagóny budú mať podvozky, ktoré môžu jazdiť rýchlosťou 160 km/hodinu po regionálnych a 200 km/hodinu po diaľkových tratiach.

Väčšina nových vozňov bude cestujúcim k dispozícii v priebehu najbližších 2 rokov. Posledný nový vagón dodá ŽOS Vrútky začiatkom roka 2021. O modernizáciu starších vozňov sa postará spoločnosť ŽOS Trnava.

Modernizácia vagónov v číslach:

  • 35 nových vagónov (28 vozňov 1. triedy, 7 vozňov 2. triedy)
  • 50 modernizovaných vagónov
  • Celková výška investície: 105,7 mil. eur (bez DPH)
  • Investícia do nových vozňov: 68,3 mil. eur (bez DPH)
  • Investícia do modernizovaných vozňov: 37,4 mil. eur (bez DPH)
  • Cena nového vozňa: 1,87 mil. eur (bez DPH)
  • Cena modernizovaného vozňa: 800 tis. eur (bez DPH)

Zdroj: slovakrail.sk