Trávenie času v obchodoch s potravinami je pre väčšinu ľudí skôr nutnosťou ako vášňou. Niektorí sa k návšteve obchodu odhodlajú naozaj až vtedy, keď ich chladnička zíva prázdnotou. Rýchlosť sa stáva ich druhým „ja”, a tak si len zriedkavo uvedomia, aké marketingové ťahy boli na nich počas nakupovania aplikované. Zamysleli ste sa napríklad niekedy nad tým, prečo sa pomaranče predávajú takmer výlučne práve v sieťkach červenej farby?
Ako uvádza portál Reader’s Digest, ukázalo sa, že aj v tomto prípade ide o premyslenú taktiku zo strany obchodov. To, že je sieťka práve červenej farby má za následok, že v očiach kupujúcich vyzerajú pomaranče oranžovejšie, a teda čerstvejšie a kvalitnejšie. Je to možno zvláštne, ale skutočne to funguje.
Červená farba totiž v spojení s oranžovou kôrou vytvára optickú ilúziu, ktorá povzbudzuje zákazníkov k nákupu. Tento trik funguje aj pri predaji iného ovocia, či už pri mandarínkach alebo grapefruitoch.
Táto ilúzia sa dokonca využíva aj pri predaji citrónov, ktoré sú balené v sieťke zelenej, prípadne žltej farby. A to tiež z jediného dôvodu – aby pôsobili žltšie. Ak by sa totiž predávali v červenej sieťke, kombinácia so žltou farbou by spôsobila, že citróny budú vyzerať oranžovo.
Supermarkety využívajú rôzne taktiky
Otázka balenia vyššie spomenutých druhov ovocia je však len kvapkou v mori. Obchody na svojich zákazníkov využívajú najrôznejšie taktiky, ktoré sú síce na prvý pohľad úplne nevinné, svoj účel však splnia.
Tak napríklad, tovar na úrovni očí bude pravdepodobne drahší, ako ten, ktorý je vystavený na policiach nižšie a vyššie. Výrobky pri pokladni budú pravdepodobne lacnejšie a príťažlivejšie, a kým čakáte v rade, možno sa rozhodnete pre impulzívny nákup. Alebo pekáreň s rozvoniavajúcim pečivom hneď pri vchode do supermarketu. Ťažko odolať, že?
Stretli ste sa aj vy s nejakými skrytými obchodnými praktikami?
Zdroj titulnej fotografie: Pexels