Theodor „Theo“ Decker mal 13 rokov, keď jeho mama zomrela počas bombového útoku v Metropolitnom múzeu umenia. Také čosi človeku zmení život… A ten jeho sa stal cestou plnou smútku a viny, ale aj lásky. Stehlík z názvu odkazuje na obraz, ku ktorému sa Theo upína – známa maľba vtáka pripútaného k bidlu mu dáva nádej, že on sám sa od hrozných spomienok raz odpúta.
O sfilmovaní známej predlohy
Bolestivo dojímavý príbeh Thea Deckera rozpovedala spisovateľka Donna Tartt na stránkach románového bestselleru Stehlík v roku 2013. Po jeho publikovaní sa okamžite stal povinným čítaním, figuroval na popredných priečkach zoznamov bestsellerov po celom svete a zožal početné vyznamenania, vrátane prestížnej Pulitzerovej ceny.
Bolo len otázkou času, kedy sa silný príbeh dostane na plátna kín. V réžii Johna Crowleyho na nich ožíva literárna predloha vo vizuálne uchvacujúcej podobe. „Som jeden z mnohých miliónov ľudí, ktorí tú knihu zbožňujú. Čítal som ju, keď bola prvýkrát vydaná, a mal som dojem, že obsahuje pozoruhodnú zmes prvkov. Bol to zaujímavý pohľad na žiaľ a potupu – spôsob ako sa toto dieťa zasekne na určitom bode v svojom živote, keď stratí matku, a ako sa jeho ťažká situácia ešte prehĺbi a skomplikuje, keď dospeje,“ hovorí Crowley.
Režisér pokračuje: „Bol to pre mňa veľmi živý, skutočne nezabudnuteľný a dojemný čitateľský zážitok. To je kľúčové, keď chcete urobiť z knihy film, lebo to je to, čoho sa chcete držať a k čomu sa vraciate – ten prvý pocit, ktorý ste mali ako čitateľ.“
Hviezdne herecké obsadenie
Okrem dojímavého príbehu hlavného hrdinu sa snímka pýši aj výnimočným hereckým obsadením. Sympatický Ansel Elgort, ktorý hrá úlohu Thea, zdieľa pocity režiséra Crowleyho. „Je to nádherná a intenzívna dráma, ktorá vás vtiahne do deja,” hovorí. „Je to príbeh o živote, ktorý bol ukradnutý a o dominovom efekte jednej zničujúcej udalosti.“
Vo filme sa objaví aj oscarovská herečka Nicole Kidman (Hodiny, Aquaman) či množstvo seriálových hviezd – Finn Wolfhard (Stranger Things, horor To), Sarah Paulson (American Horror Story), Jeffrey Wright (Westworld) a ďalší.
Pohľad do zákulisia
Neoceniteľné umelecké dielo, ktoré je stredobodom príbehu, je súčasťou stálej expozície múzea Mauritshuis v holandskom meste Haag. Našťastie dokázal Mauritshuis poskytnúť perfektnú „náhradu“ za Stehlíka.
Produkčný dizajnér K.K. Barrett vysvetľuje: „Múzeum použilo 3D skener na naskenovanie povrchu, a potom reprodukovalo obraz v správnej mierke vo vrstvách. Priznávam, mal som pochybnosti. Myslel som si – to bude vyzerať ako zlá reprodukcia. Keď potom výsledok prirovnali k skutočnému obrazu, bol som extrémne ohromený, ako sa podobali. Pre niektoré scény sme ho digitálne zväčšili, a potom ho grafik premaľoval, aby mu dodal presne tie ťahy štetcom a textúru, ktorú sme mohli vidieť na výtlačku.“
Počas návštevy v múzeu Mauritshuis si tvorcovia filmu vychutnali príležitosť na vlastné oči vidieť milované majstrovské dielo Carela Fabritiusa, ktoré prežilo obrovský výbuch strelného prachu, ktorý zabil jeho tvorcu v roku 1654.
„Vidieť Stehlíka bol hlboký a silný zážitok,“ spomína Crowley. „Zdá sa, že z jeho vnútra vyžaruje svetlo a nezáleží na tom, kde sa v miestnosti nachádzate, ten malý vtáčik vás pozoruje. Neviem si predstaviť, že by niekto stál pred ním a nebol dojatý na nejakej ťažko opísateľnej úrovni, čo je, myslím, znak neuveriteľného umeleckého diela.“
Kurátori múzea Mauritshuis veľkoryso dali zákulisnému tímu lekciu o holandských majstroch, ktorí sú vystavovaní v Metropolitnom múzeu umenia v New Yorku, ktoré navštívil Theo so svojou matkou v ten osudný deň.
Na opačnom konci Atlantiku bolo Metropolitné múzeum umenia Barrettovmu tímu nápomocné pri vytvorení umeleckej výstavy pre film. Repliky umeleckých diel na stenách výstavy boli vytvorené zo snímok s vysokým rozlíšením, licencovaných od Metropolitného múzea, múzea Mauritshuis, múzea Rijksmuseum a iných. Grafické a scénické oddelenia ich vytlačili na fotografický papier a pridali im textúru, aby vyzerali ako staré obrazy. Pre scénu v múzeu bolo vytvorených viac ako 80 reprodukcii, medzi najpozoruhodnejšie patrí Rembrandtova Hodina anatómie.
Režisér uvažuje: „Je to uznanie toho, čo Theovi dala jeho matka pred tým strašným dňom – tou hroznou udalosťou, ktorá sa už nedá zmeniť… ktorá je nenapraviteľná. Dala mu porozumenie pre krásu a pre spôsob, akým sa krásne veci dokážu vpliesť do života a stanú sa z nich veci, ktoré spájajú ľudí veľmi priamym spôsobom, naprieč časom. To je niečo, čo prehovára k základnej ľudskosti, a myslím, že to je vážne a dôležité posolstvo.“
Stehlík je snímkou, ktorá knižný príbeh prenáša na filmové plátno vo vizuálne úchvatnom šate. Film plný citov a krásnych obrazov distribuuje do našich kín spoločnosť Continental film.
Zdroj: Continental film (TS)